“Liefde geef je door met je hart, judo met je ziel.”

Dat moet ook Marnik Bulckaert gedacht hebben toen hij in 1994 een judoclub oprichtte in Bavikhove die als Yama Arashi werd gedoopt, wat zoveel betekent als ‘Bergstorm’. Yama-Arashi is tevens de naam van een heupworp. De club sloot zich aan bij de Euro-Budo-federatie onder de Vlaamse Vechtsport Associatie en een bestuur rond de club werd gevormd onder leiding van Hendrik Defoort.

Judo betekent 'de zachte weg’ en valt onder de noemer van de defensieve vechtsporten. De grondlegger ervan is de Japanner Jigoro Kano (1860-1938) die samen met zijn leerlingen bewees dat judo een complete sport is, goed voor lichaam en geest. Judo werd vanaf 1886 heel populair en verspreidde zich snel over Japan en de rest van de wereld.

De club groeide op een rustig tempo van 16 leden in het prille begin tot een 36-tal leden in 2005.
Het bestuur werd uitgebreid, mede door het engagement van enkele ouders wiens kinderen in de club ingeschreven waren.
Die ouders stonden vaak ook in voor het vervoer van de leden naar de altijd verre competitiebestemmingen in vooral Antwerpen en Limburg. Tot op heden maken enkele van die ouders nog steeds deel uit van het dagelijks bestuur van de judoclub.

In 2005 dwongen beroepsgerelateerde omstandigheden van de toenmalige sensei het bestuur tot een trainerswissel. Kort daarop wordt de jonge, maar ambitieuze Hulstenaar, Donaat Vandeburie, aangesteld als nieuwe trainer van de club en sluit Yama Arashi zich aan bij de Vlaamse Judo Federatie (VJF).
Onder Donaat, trainer A, jeugdsport coördinator, zwarte gordel 5de DAN en opgeleid bij judoclub Kawaishi Ingelmunster, begint Yama Arashi zich meer en meer te profileren als een club van jonge beloftevolle judoka’s die zich twee maal per week keihard willen inzetten om te groeien in de sport die ze zo graag beoefenen. Na het moeilijke begin tijdens de eerste competities begon die inzet pas echt resultaat op te leveren. Eerst verdienstelijke kampen, wat later enkele mooie ereplaatsen en steeds frequenter één of enkele gouden plakken. Of hoe Jigoro Kano het ooit verwoordde: “Met inzet bereik je elk doel”.

In 2007 verhuisde de dojo naar de feestzaal van De Gilde te Bavikhove, om in september 2013 te verhuizen naar onze huidige dojo in de Vaarnewijkstraat te Harelbeke. In 2015 werd de club een VZW. Eveneens in 2015 startten we met kleuterjudo. In 2016 startte het ouder/trainercomité.

Vandaag telt Yama Arashi Bavikhove, 150 leden. waarvan 75% jonger dan 16, en wordt er op maandag, woensdag, donderdag en zondag getraind. Ondanks de talrijke deelnames aan competities met onze club willen we zeker ook benadrukken dat het recreatieve aspect binnen onze club behouden blijft, je moet vooralsnog plezier beleven aan de sport. Iedereen is daarom ook welkom om lid te worden van Yama Arashi.

Naast het ‘inspannen’ op de tatami is er af en toe ook plaats voor ontspanning naast de mat. Zo vindt er elk jaar in maart een receptie plaats tijdens dewelke de laureaten van judoclub Yama Arashi in de bloemetjes worden gezet, evenals de sponsors van onze judoclub. Het ouder/trainer comité organiseert geregeld activiteiten voor de leden. Ook wordt er van de leden jaarlijks een kleine inspanning gevraagd. Deze bestaat erin om kaarten te verkopen voor onze jaarlijkse kaarting met Sinterklaasfeest, in november. Verder zijn er nog: de terrasjesavond met de Bavikhoofse Feesten en het jaarlijks eetfestijn als seizoenafsluit, de laatste zondag van juni. Yama Arashi nodigt U graag uit om eens een kijkje te komen nemen tijdens de training, of om zelf even de tatami onder de voeten te voelen. Of de sport je ligt zal je vooral zelf moeten uitzoeken, maar onthoud het gezegde: “Om te weten of het water warm of koud is, moet je het zelf eerst proeven.”